De uitdaging
Het ruim 150 jaar oude museumschip kampte al lange tijd met lekkages in het dek. Voor een schip is waterdichtheid cruciaal, dus het probleem moest worden aangepakt. De uitdaging was om een oplossing te vinden die niet alleen effectief was, maar ook de authentieke uitstraling van het teakhouten dek intact hield. Eerdere pogingen om de lekkages te verhelpen, hadden niet het gewenste resultaat opgeleverd. Daarom was het nu aan Triflex om definitief een einde te maken aan de lekkages.
De uitvoering
Om het dek weer volledig waterdicht te maken, werd het Triflex BWS-systeem gebruikt. Dit systeem staat bekend om de waterdichte bescherming die hij biedt tegen invloeden van buitenaf. Het systeem vangt werking van grotere oppervlakken flexibel op. Schijnvoegen en constructieve dilataties worden naadloos in het geheel geïntegreerd. Daarnaast is het ook mogelijk om over het systeem een andere afwerking aan te brengen. Erkend Triflex applicateur Rumitec nam de uitvoering van dit bijzondere project op zijn rekening.
Om de historische staat van het schip te behouden, mocht niet direct op het teakhouten dek gewerkt worden. Daarom zijn er eerst balken geplaatst met daarbovenop watervast verlijmde Meranti Multiplex platen. Hier werd vervolgens het Triflex BWS systeem op aangebracht om de waterdichtheid te garanderen. Vervolgens werd het geheel afgewerkt met vlonderdelen van een duurzame mix van kunststof en bamboe. Deze vlonderdelen zullen uiteindelijk net zo verkleuren als Teakhout doet, waardoor de oorspronkelijke uitstraling van het schip behouden
blijft. De bevestigingspunten van de vlonderdelen werden waterdicht ingewerkt met Triflex ProDetail en Triflex ProFibre.
Het resultaat
Er is een langdurige oplossing geboden voor de lekkages en de uitstraling past bij het museumschip. Het gewenste resultaat is absoluut behaald en het dek werd dan ook feestelijk geopend.