De uitdaging
Om te verzekeren dat de loopafstand naar het bedrijfspand minimaal is, is de parkeergarage gerealiseerd aan de Goorseweg in Lochem (tegenover het pand). De plannen: 2 parkeerlagen, 200 parkeerplekken voor auto’s en stallingplaatsen voor twee- en driewielers.
De garage bestaat uit een staalconstructie met kanaalplaten waarop een druklaag is gestort. Het bovendek ligt buiten, wat betekent dat het wordt blootgesteld aan verschillende weersomstandigheden. Het dek moet dus waterdicht zijn, maar ook goed tegen de opwarming van de zon én afkoeling kunnen. Want als gevolg van opwarming en afkoeling ontstaat thermische spanning die scheurvorming in de druklaag kan veroorzaken. Naast belasting door het weer, krijgt het dek ook mechanische belasting door auto’s te verduren.
Het is van belang dat de afwerking kan garanderen dat het topdek 100% waterdicht is. Want we willen natuurlijk voorkomen dat water en dooizouten via scheuren in de constructie terecht komen en op termijn schade aanbrengen. Of erger nog: lekkages naar de parkeervloer eronder.
Al met al moet de afwerking ervoor zorgen dat personeel en bezoekers de parkeergarage veilig kunnen berijden en belopen. Daarnaast moet de garage esthetisch representatief zijn. Kortom: voldoende antislip en een duidelijke routing.
“Het dek moet dus waterdicht zijn, maar ook goed tegen de opwarming van de zon én afkoeling kunnen.”
De oplossing
De parkeergarage zou afgewerkt kunnen worden met de vloeibare kunststof Polyurethaan. Daarbij doet zich echter al snel een probleem voor: Polyurethaan is tijdens de applicatie gevoelig voor weersinvloeden. Daarnaast is de levensduur van deze harssoort beperkt in een buitensituatie. Gietasfalt was ook een optie, maar dit is zo zwaar dat er een zwaardere constructie nodig was geweest. Ook is het niet mogelijk om gietasfalt toe te passen in heldere kleuren.
De keuze van opdrachtgever WILA viel daarom op de systemen van Triflex. Deze konden voldoen aan de gestelde eisen én hebben een bewezen lange levensduur, zelfs bij permanente blootstelling aan weer en wind. Het parkeerdek is afgewerkt met Triflex ProPark, variant 1. De hellingbaan is voorzien van hetzelfde systeem, maar dan in variant 3. Met deze systemen is de parkeergarage gegarandeerd waterdicht, scheuroverbruggend, slijtvast, voldoende antislip, eenvoudig te onderhouden en heeft het een moderne uitstraling met een lange levensduur.
Het proces
De applicateur voor dit project was BLOM flooring systems. Een voor de hand liggende keuze: Blom is een lokale applicateur (Enter, Overijssel) en heeft al 30 jaar ervaring met de afwerking van parkeergarages en soortgelijke projecten. De hoofdaannemer voor de WILA parkeergarage was VDR Bouwgroep.
Blom is allereerst aan de slag gegaan met de voorbehandeling van de ondergrond. Vervolgens is een primerlaag aangebracht om een goede aanhechting aan de ondergrond te waarborgen. De volgende stap in het proces was het aanbrengen van een gewapend en scheuroverbruggend (en dus waterdicht) Triflex ProPark membraan. Daarbovenop kwam de slijtlaag, ingestrooid met vuurgedroogd kwartszand. Als laatste is de finishlaag aangebracht: hierin zijn ook de bewegwijzering en parkeervakken opgenomen.
“De systemen van Triflex konden voldoen aan de gestelde eisen én hebben een bewezen lange levensduur, zelfs bij permanente blootstelling aan weer en wind. ”
Het resultaat
De gerealiseerde parkeergarage van WILA springt echt in het oog: de moderne uitstraling, vorm en kleuren leveren een mooie combinatie met het landschap op. En door de bewezen lange levensduur kunnen het personeel en bezoekers van WILA nog zeker 25 jaar vooruit!