Vice-Admiraal Moormanbrug Den Helder voorzien van een nieuwe slijtlaag

De Vice-Admiraal Moormanbrug vormt de hoofdtoegang naar de marinebasis van Den Helder en is een onmisbare schakel in de afwikkeling van het weg- en scheepvaartverkeer. Onlangs werd deze belangrijke brug in Den Helder voorzien van een nieuwe slijtlaag. De oude slijtlaag was namelijk van bitumen, wat in de zomermaanden ging smelten. De producten van Triflex hebben een belangrijke rol gespeeld bij de renovatie van de slijtlaag.
Locatie
Den Helder
Oplevering
Augustus 2022
Segment
Infrastructuur
Applicateur
Griekspoor

De uitdaging

Omdat de Moormanbrug een belangrijke verbinding is, was het van belang om de renovatie van de slijtlaag binnen een kort tijdsbestek te realiseren, om te zorgen voor beperkte verkeershinder. Daarnaast was het van belang dat de slijtlaag een lange levensduur zou hebben en duurzaam zou zijn.

Verwijderen slijtlaag
Verwijderen slijtlaag
1/4
Het proces
Het proces
2/4
Het proces
Het proces
3/4
Het resultaat
Het resultaat
4/4

De oplossing

Het Triflex WAS-systeem variant 3 en 5 boden oplossing voor deze renovatie. Het Triflex WAS-systeem is een robuust, slijtvast en duurzaam systeem. Het gewicht van de opbouw van het systeem is beperkt, wat voor een ophaalbrug van belang is. Daarbij kan het systeem veel gewicht dragen, wat belangrijk is, omdat de zware wagens van de marinebasis hier regelmatig overheen rijden. Ook is het een snel uithardend systeem en werden de werkzaamheden voornamelijk in de nacht uitgevoerd, waardoor de brug weer snel open kon en verkeershinder beperkt kon blijven.

Het proces

Applicateur Griekspoor heeft het Triflex WAS-systeem vakkundig aangebracht. Deze ervaren applicateur heeft ook al eerder werkzaamheden aan de Moormanbrug gedaan. Daarom was Griekspoor ook voor deze klus een geschikte partij.

Griekspoor heeft allereerst de oude bitumen slijtlaag verwijderd. Vervolgens is op het houten dek bij het voetpad een primerlaag aangebracht, waarna deze is voorzien van Triflex Profloor R en is ingestrooid met een 2-3 millimeter korrel. Ten slotte is het voetpad afgewerkt met een transparante Triflex Cryl Finish 202.

Op de rijbaan is Triflex Deckfloor RS gebruikt en ingestrooid met een rode- en antracietkorrel van 3-5 millimeter. Er is gekozen voor twee verschillende kleuren, omdat er zowel auto’s als fietsers over de brug gaan. Ook de rijbanen zijn afgewerkt met een transparante Triflex Cryl Finish 202 laag.

Het resultaat

Het resultaat mag er zijn: een robuuste, slijtvaste en esthetisch fraaie slijtlaag die weer vele jaren meegaat! Alle betrokken partijen zijn tevreden met het resultaat.

Meer weten? Download de casestudy!