Projectomschrijving
De monumentale Catharijnebrug in Haarlem wordt nog handmatig bediend. En dat was een groot voordeel tijdens de opknapbeurt die de brug onlangs onderging. Kwam er een boot aan en moest de applicateur nog een paar minuten door? Dan stelde de brugwachter het openen heel even uit.
Het wegdek vertoonde veel slijtage, waardoor er niet alleen sprake was van een renovatie. De brug moest opnieuw geconserveerd worden. Zo werden het stalen gedeelte, de klassieke leuningen, lantaarnpalen en de slagboomkasten opnieuw geschilderd. Het rijgedeelte werd voorzien van een nieuwe slijtlaag.
De applicateur werkt graag met Triflex. ‘Je kunt natuurlijk ook asfalteren, maar wij prefereren het drielaagse Triflex systeem. De antisliplaag zit er namelijk goed tussen’. Eerst wordt een primer aangebracht en als deze is uitgehard, Triflex ProFloor. Deze laag wordt gelijk ingestrooid met mandurax. Als het materiaal is uitgehard, zit de korrel vast. Dan is het nog een kwestie van de bovenkant dicht sealen. Op die manier heeft vocht geen kans.
‘Je ziet wel dat dergelijke situaties met losse korrels worden aangelegd, maar dat is veel meer aan slijtage onderhevig. En fietsers glijden makkelijker uit’, aldus Philip Uit den Bogaard.